SOESTERBERG - Als POS zetten wij ons al sinds 2018 in voor het behoud en de bescherming van landgoed Oude Tempel. De recente substantiële wijzigingen in de plannen voor dit landgoed baren ons grote zorgen. Daarom hebben wij, in samenwerking met GroenLinks, een reeks kritische vragen voorgelegd aan het college van Soest. Onze vragen richten zich met name op de juridische en ecologische implicaties van het aangepaste bestemmingsplan, evenals op de informatievoorziening en participatie van de inwoners.
Omgevingsplan en juridische borging
Een van onze grootste vraagtekens betreft het bestemmingsplan. Gezien de recente wijzigingen, zoals de vermindering van het aantal woningen van 265 naar ongeveer 220 en de zogezegde focus op natuurbehoud, willen wij weten waarom het college heeft besloten geen nieuw omgevingsplan voor te leggen (de opvolger van het bestemmingsplan binnen de nieuwe omgevingswet). Bovendien zijn er aanpassingen in de plannen die in strijd lijken te zijn met het huidige bestemmingsplan, zoals het inrichten van een dassenfoerageergebied. Het oorspronkelijke plan ging uit van de verplaatsing van dassen, wat niet heeft plaatsgevonden. Daarom is het besluit tot vaststelling van het bestemmingsplan volgens ons niet langer deugdelijk gemotiveerd.
Wij vragen het college daarnaast om een gedetailleerd overzicht van de juridische stappen en procedures die het college wil doorlopen om het aangepaste plan ten uitvoer te brengen. Dit omvat ook de status van aanvragen voor omgevingsvergunningen en ontheffingen met betrekking tot beschermde dieren. Verder willen wij weten of er een nieuwe omgevingsvergunning is aangevraagd of verleend sinds de actualisatie van de natuurtoets in maart 2024.
Natuurbescherming
De bescherming van dassenburchten en het creëren van een foerageergebied tijdens en na de bouwactiviteiten zijn voor ons bijzondere aandachtspunten. Wij willen weten hoe het college de specifieke gebieden die gereserveerd zijn voor de bescherming van dassenburchten effectief denkt te beschermen tijdens en na de geplande bouwactiviteiten én daarna. Dat geldt overigens ook voor alle andere beschermde soorten die in het gebied voorkomen. Denk hierbij ook aan bijvoorbeeld de boommarter, vleermuissoorten en de buizerd. De recente ecologische onderzoeken moeten volgens ons gevalideerd worden door een derde partij om te garanderen dat deze actueel en accuraat zijn.
Wij hebben ernstig onze twijfels hoe beschermde soorten in het gebied kunnen blijven als er een woonwijk met 220 woningen verrijst, inclusief mensen en huisdieren. Om te zwijgen over een busverbinding die het gebied moet doorkruisen. Daarbij wijzen wij op eerdere overtredingen rondom de aanleg van woonwijk de Groene Hoogte, waarbij compensatie voor verwijderd dassenfoerageergebied ontbrak. Gemeente Soest heeft toen van de provincie Utrecht een last onder dwangsom van 20.000 euro per dag opgelegd gekregen. Naar verluidt is deze nooit geïnd.
Informatievoorziening en participatie
Daarnaast vragen wij ons af waarom de algemene informatie over de wijzigingen niet in een openbare vergadering van de gemeenteraad is gepresenteerd. Inwoners en geïnteresseerden moesten het nieuws via de krant of een brief vernemen, zonder mogelijkheid tot kritische discussie. Het is essentieel dat zowel de gemeenteraad als de inwoners actief en tijdig geïnformeerd worden over alle toekomstige fasen van de plannen voor landgoed Oude Tempel. POS en GroenLinks benadrukken dat er geen voorbereidende bouwactiviteiten mogen plaatsvinden voordat er antwoord is gegeven op al onze vragen. Die vragen zijn hier terug te lezen.