“We stellen ons open voor nieuwe ideeën, suggesties, een andere aanpak”
- door Redactie
- •
- 14 sep, 2019
- •

College weet niet wat te doen met ontevredenheid in Soesterberg
SOESTERBERG - “Helaas moeten we constateren, dat we er niet in slagen de trend te keren”, dat is kort gezegd het antwoord op een reeks vragen die de fractie van POS tijdens de zomer heeft gesteld aan het college. Aanleiding? De voor de gemeente Soest toch wel schokkende uitkomst van de burgerpeiling ‘Waar staat je Gemeente’. Het resultaat in Soest: Soesterbergers geven de gemeente Soest over de hele linie een onvoldoende.
Middels betreffende burgerpeiling meten gemeentes hoe tevreden hun inwoners zijn over ‘de gemeente’. Denk hierbij aan de gemeente in zijn algemeenheid (ervaar ik mijn buurt als veilig, heb ik een goed contact met mijn buren etc.), maar ook hoe tevreden inwoners zijn over het gemeentebestuur en de gemeentelijke dienstverlening. In vergelijking met referentiegemeentes met een vergelijkbaar inwonertal scoort Soest niet wezenlijk anders. Wel scoort de gemeente Soest op het thema ‘relatie inwoner-gemeente’, ‘wat lager’. Wat echter opvalt is dat Soesterberg, in alle opzichten, aanmerkelijk lager scoort dan andere ‘wijken’ in Soest. Klik hier voor het hele rapport.
POS maakt zich zorgen
Voor de fractie van POS was en is dit reden tot zorg en op basis van de uitkomsten van het rapport hebben wij een reeks onderzoeksvragen én denkrichtingen meegegeven aan het college (klik hier). Opvallend is dat in de reactie van het college (klik daarvoor hier) geen van de vragen/suggesties inhoudelijk wordt beantwoord. “Ons college ziet geen kant-en-klare of voor de hand liggende oplossingen. We stellen ons open voor nieuwe ideeën, suggesties, een andere aanpak.”
Met andere woorden: het college lijkt het even niet meer te weten, maar ook: er lijkt voorzichtig een opening te worden geboden om écht wat te doen met de onvrede in Soesterberg. Volgens het college betekent dat onder andere “dat we nu moeten kiezen voor een gedegen, gezamenlijke en multidisciplinaire benadering. Graag bereiden we een bijeenkomst met uw raad voor om hierover nader van gedachten te wisselen.”
POS werkt graag mee
POS doet graag mee aan deze gedachtewisseling en ziet het als een voorzichtig positief punt dat onze vragen, maar bovenal de burgerpeiling, ‘iets’ lijkt los te maken in het gemeentehuis. Daarmee zijn ‘we’ er nog niet. “De tijd van onderzoeken is inmiddels wel voorbij”, aldus raadslid Gerben Stormbroek. ”Er moet niet alleen van gedachten worden gewisseld in de gemeenteraad. Concrete maatregelen zijn echt nodig, om te beginnen met direct in contact treden met diverse inwoners, verenigingen en belangengroepen in het dorp en door écht open te staan voor ideeën en suggesties uit Soesterberg.” Uiteraard kunt u nu ook al contact met ons opnemen. Ook zijn wij voornemens om in oktober een bijeenkomst te organiseren. Daarover later meer!
Middels betreffende burgerpeiling meten gemeentes hoe tevreden hun inwoners zijn over ‘de gemeente’. Denk hierbij aan de gemeente in zijn algemeenheid (ervaar ik mijn buurt als veilig, heb ik een goed contact met mijn buren etc.), maar ook hoe tevreden inwoners zijn over het gemeentebestuur en de gemeentelijke dienstverlening. In vergelijking met referentiegemeentes met een vergelijkbaar inwonertal scoort Soest niet wezenlijk anders. Wel scoort de gemeente Soest op het thema ‘relatie inwoner-gemeente’, ‘wat lager’. Wat echter opvalt is dat Soesterberg, in alle opzichten, aanmerkelijk lager scoort dan andere ‘wijken’ in Soest. Klik hier voor het hele rapport.
POS maakt zich zorgen
Voor de fractie van POS was en is dit reden tot zorg en op basis van de uitkomsten van het rapport hebben wij een reeks onderzoeksvragen én denkrichtingen meegegeven aan het college (klik hier). Opvallend is dat in de reactie van het college (klik daarvoor hier) geen van de vragen/suggesties inhoudelijk wordt beantwoord. “Ons college ziet geen kant-en-klare of voor de hand liggende oplossingen. We stellen ons open voor nieuwe ideeën, suggesties, een andere aanpak.”
Met andere woorden: het college lijkt het even niet meer te weten, maar ook: er lijkt voorzichtig een opening te worden geboden om écht wat te doen met de onvrede in Soesterberg. Volgens het college betekent dat onder andere “dat we nu moeten kiezen voor een gedegen, gezamenlijke en multidisciplinaire benadering. Graag bereiden we een bijeenkomst met uw raad voor om hierover nader van gedachten te wisselen.”
POS werkt graag mee
POS doet graag mee aan deze gedachtewisseling en ziet het als een voorzichtig positief punt dat onze vragen, maar bovenal de burgerpeiling, ‘iets’ lijkt los te maken in het gemeentehuis. Daarmee zijn ‘we’ er nog niet. “De tijd van onderzoeken is inmiddels wel voorbij”, aldus raadslid Gerben Stormbroek. ”Er moet niet alleen van gedachten worden gewisseld in de gemeenteraad. Concrete maatregelen zijn echt nodig, om te beginnen met direct in contact treden met diverse inwoners, verenigingen en belangengroepen in het dorp en door écht open te staan voor ideeën en suggesties uit Soesterberg.” Uiteraard kunt u nu ook al contact met ons opnemen. Ook zijn wij voornemens om in oktober een bijeenkomst te organiseren. Daarover later meer!

Als POS zetten wij ons al sinds 2018 in voor het behoud en de bescherming van landgoed Oude Tempel. Wij hebben veel vragen over de substantiële wijzigingen in de plannen voor dit landgoed. Zo vragen wij ons bijvoorbeeld af of er niet een nieuw omgevingsplan (het vroegere bestemmingsplan) nodig is voor de aanpassingen door het college. Daarom hebben wij, in samenwerking met GroenLinks, een groot aantal kritische vragen voorgelegd aan het college van Soest die zich verder onder andere ook richten op informatievoorziening en beschermde diersoorten.

Drukbezochte informatieavond POS resulteert in oprichting actiecomité 'Houd Soesterberg uit de Wind'
De door POS georganiseerde informatieavond over de komst van windturbines rond Soesterberg heeft geleid tot de oprichting van een actiecomité. Lees meer over de zorgen van de bewoners en hoe zij in actie komen.