SOESTERBERG - Zoals u inmiddels vast en zeker bekend, heeft de fractie van POS samen met Burgerbelangen vragen gesteld over de nieuwe sociaal-culturele voorziening in Soesterberg. Dat het een onderwerp is dat leeft, moge duidelijk zijn. Dat bleek ook tijdens ons politiek café op 22 november jongstleden. Ook Soesterberg.nu heeft er al over bericht en zelfs een poll uitgeschreven. Inmiddels zijn de antwoorden binnen. De vragen én de antwoorden kunt u hieronder teruglezen:
1. Tijdens de besluitvormende raad voor de gemeentebegroting 2022-2025 in november 2021 heeft de gemeenteraad ingestemd met het aanstellen van een projectleider die een verkennend onderzoek moest doen richting een dorpshuis in Soesterberg. Ons is een opdrachtformulering onbekend evenals de uitvoerder van die opdracht: wat is de opdracht die het college heeft meegegeven en wie is de uitvoerder van die opdracht?
De opdracht voor de projectleider, zoals die in de begroting 2022 is opgenomen, betreft het doen van een haalbaarheidsstudie voorde ontwikkeling en realisatie van een sociaal cultureel centrum in Soesterberg in een bestaand pand danwel nieuwbouw. De projectleider heeft de opdracht om tot een haalbaar en toekomstbestendig voorstel te komen voor een sociaal culturelevoorziening waarin een locatie, programma én bijbehorende organisatiestructuur op elkaar aansluiten.
Een sociaal culturele voorziening is namelijk meer dan alleen een locatie - dat concludeerde ook de Rekenkamercommissie in 2015. De programmering en de organisatiestructuur maken een locatie tot een sociaal culturele voorziening waar de inwoners van het dorpelkaar kunnen ontmoeten en activiteiten kunnen organiseren. De ingehuurde projectleider van het bureau Middenin voert deze opdracht dan ook niet in zijn eentje uit. Dit gebeurt in nauw overleg met de gemeente én SWOS, Balans, Kunstenhuis Idea, Stichting Samen voor Soesterberg en Stichting De Linde.
2. Wat heeft u in uw huidige zoektocht naar een dorpshuis in Soesterberg gedaan met de uitkomsten van de zogeheten ‘visie voor een sociaal-culturele voorziening’ van 22 september 2011?
De visie uit 2011 was één van de bouwstenen waarop de projectleider en de partners konden voortbouwen. Deze visie is in breed overleg met tal van organisaties uit het dorp tot stand gekomen. Helaas heeft dat destijds niet geleid tot voldoende commitment bij alle betrokkenen om ook daadwerkelijk gezamenlijk vorm en uitvoering te geven aan een sociaal culturele voorziening. We hebben daarbij sinds de visie uit 2011 verschillende onderzoeken gedaan en gesprekken gevoerd met de Soesterbergse samenleving. Denk daarbij aan:
• De nadere onderzoeken die volgden na het vaststellen van de visie, waarin onder andere kostenramingen zijn gemaakt voor verschillende scenario's (aanbouw banninghal, nieuwbouw toenmalige evenemententerrein en verbouwing van de Marechausseekazerne).
• Het Rekenkameronderzoek uit 2015 “Sociaal culturele voorziening Soesterberg: “Besluitvorming onder de loep”.
• Een enquête uit 2021 uitgevoerd door MBO Amersfoort studenten in opdracht van (en via de website van) de stichtingSamen voor Soesterberg waarbij 218 inwoners van Soesterberg (waarvan 42% in de leeftijdscategorie 35-49 jaar) hun wensen en voorkeuren aangaven ten aanzien van sociaal- culturele activiteiten in het dorp.
• Een participatiebijeenkomst in januari 2020 over de behoefte aan sociaal-culturele activiteiten waarvoor een breed scala aan Soesterbergse organisaties is uitgenodigd. Denk hierbij aan Idea, GGD, Stichting Samen Soesterberg, Stichting Balans, Bink kinderopvang, SWOS, Vredekerk, 0. N.S., Stichting de Linde, Stichting Dorpshuis en hetCultuurplatform.
De Rekenkamercommissie oordeelde in 2015 dat het participatietraject zorgvuldig was verlopen, maar dat door gebrek aan een businesscase met daarin programmering en organisatiestructuur - er te eenzijdig gefocust was op een locatie. Dat willen we nu voorkomen en daarom is nu voor een andere aanpak gekozen, waarbij een businesscase deel uitmaakt van het voorstel dat we aan uw raad gaan doen.
3. Zoals wij uit meerdere bronnen hebben vernomen, lijkt de focus te liggen op het vinden van een locatie.Welke locatie(s) heeft u op het oog en heeft u op voorhand al locaties uitgesloten? Zoals we in de voorgaande antwoorden schetsen kijken wij nadrukkelijk niet alleen naar een locatie, maar naar een haalbaar en samenhangend geheel van locatie, programmering en organisatiestructuur.
Op voorhand is geen enkele locatie uitgesloten. Locaties die in het onderzoek aan de orde zijn, zijn o.a. de Marechausseekazerne, Officierscasino, Banninghal, de plint van Den Bergh, De Linde, Postiljon, panden in deRademakerstraat, Soesterberg Noord en het KVO gebouw.
Aspecten die in de afweging over de locatie een rol spelen zijn o.a. :
• De ligging - tijdens het visievormingstraject in 2011 en tijdens de startgesprekken in 2020 ging de voorkeur uit naar een centrale ligging.
• De bestemming in relatie tot de realisatietermijn - het college wil nu écht op relatief korte termijn een sociaalculturele voorziening voor het dorp realiseren. Dat kan sneller als een locatie al de juiste bestemming heeft.
• De beschikbaarheid van de locatie - zo is de Marechausseekazerne niet beschikbaar en kan in het Officierscasino de theaterzaal slechts 12 keer per jaar gebruikt worden door maatschappelijke organisaties.
Bij het raadsvoorstel vindt u straks een voorstel voor een locatie en een uitgebreidere toelichting over de afwegingen rond de locaties.
4. Tijdens het politiek café van POS op 22 november jongstleden kwam dan ook de vraag naar voren waarom het erop Iijktdat eerst naar een locatie wordt gekeken en niet eerst is gekeken naar de behoefte, in breedste zin van het woord, in hetdorp. Wat is uw antwoord op deze vraag?
Dat is niet juist. Zoals we in de voorgaande antwoorden schetsen kijken wij nadrukkelijk niet alleen naar een locatie, maarnaar een haalbaar en samenhangend geheel van locatie, programmering en organisatiestructuur. Zie ook het antwoord op vraag 2.
Het voorstel dat nu in de maak is, biedt daarnaast partijen en inwoners die in een eerder stadium hun inbreng nog niethebben meegegeven voldoende ruimte om toevoegingen aan het programma te doen. Er zal in de toekomst een wisselwerking moeten zijn tussen de organisatiestructuur achter de sociaal culturele voorziening en de Soesterbergsesamenleving om blijvend een programma te kunnen bieden dat aansluit bij de behoefte in het dorp.
5. In aanvulling daarop: met respect voor de stakeholders die u heeft benaderd en betrokken in uw verkenning vragenwij ons af in hoeverre die representatief zijn voor de gehele Soesterbergse samenleving, van jong tot oud: bent u bereidom, voor u met een voorstel in de raad komt, de groep maatschappelijke stakeholders groter te maken? Denk hierbijbijvoorbeeld aan mensen en organisaties die betrokken zijn bij dorpsinitiatieven?
Zie het antwoord op de voorgaande vragen over de brede betrokkenheid en gesprekken met de Soesterbergse samenleving over de wensen en behoeften ten aanzien van de sociaal culturele voorziening.
Het college vindt het belangrijk dat er nu eindelijk een sociaal culturele voorziening voor het dorp komt. Het college isniet voornemens om — nu een samenhangend geheel van een businessplan, de organisatiestructuur en locatie zogoed als rond is — nieuwe kaders in het dorp op te halen en het proces weer opnieuw te starten.
Het kan zijn dat bij het voorstel dat wij u willen aanbieden nog niet alle wensen in beeld zijn, of al een plek hebben hierin. Het voorstel biedt juist de ruimte om de sociaal culturele voorziening verder te Iaten groeien en ontwikkelen. Het voorsteldat het college u gaat doen zal dus niet het eindpunt zijn voor de sociaal culturele voorziening, maar juist het begin. Een begin met een organisatiestructuur die solide genoeg is om nu wel tot realisatie te kunnen komen, maar daarnaastvoldoende ruimte heeft voor de inbreng van inwoners en organisaties uit Soesterberg. Zodat we de programmering verder uit kunnen breiden op basis van de wensen uit het dorp.
6. In aanvulling daarop denken wij dat het voor het slagen van een dorpshuisinitiatief, wie dat ook initieert, belangrijk is dat dit een breed draagvlak heeft in het dorp alvorens u met een uitgewerkt voorstel in de gemeenteraad komt. Bent u bereid om, in aanvulling daa rop, een burgerpeiling te (Iaten) organiseren onder alle huishoudens in Soesterberg en de resultaten te betrekken in uw raadsvoorstel?
Lerend van de ervaringen uit het verleden — waarbij er een plan is gemaakt met breed draagvlak maar wat uiteindelijkniet realiseerbaar bleek — wil het college in dit stadium geen extra kaders in de samenleving ophalen voorafgaand aan de besluitvorming. Een wensenlijst met breed draagvlak is mooi, maar haalbaarheid en organisatiekracht zijn wel een vereiste om nu daadwerkelijk tot een voorziening voor het dorp te kunnen komen.
Het college zal u daarom een haalbaar voorstel doen waarna er voor de samenleving ruimte is om daar activiteitenaan toe te voegen en mee te doen. De businesscase biedt hier ook ruimte voor en het college zal erop toezien dat realistische voorstellen met open armen worden ontvangen.